„A sárospataki vár sub rosa termében állva azon gondolkoztam, milyen rétegzett jelentéseket hordoz a rózsa és hogyan alakultak ezek az idők folyamán. E szimbólum teljes felfejtése szinte lehetetlen, hiszen folyamatosan változott és idomult az egyes korok kulturális és társadalmi kontextusaihoz. Ahogyan Umberto Eco fogalmazott: „... a rózsának, mint szimbolikus képnek annyi a jelentése, hogy már-már semmit sem jelent.” Művészként különösen női minőségének mitikus dimenziója érdekelt. Számomra a rózsa nem csupán archetipikus szépség, szerelem, hanem a modern nő új identitásának kifejezési eszköze, amelyet már nem férfiak definiálnak számára. Ősi jelentései még a női princípiumhoz, a nővé váláshoz és a termékenységhez kötődtek, míg később, az ókori mediterrán társadalmakban a férfiasság, a katonai erény jelképévé vált. A hős harcos hagyomány tovább élt a felvilágosodás korának forradalmaiban és szabadságharcaiban is, ahol a „Szabadság, Egyenlőség, Testvériség” eszméinek megtestesítőjévé vált, hiszen a kokárda is rózsa. A vérvörös rózsa színe ugyanakkor a napkelte fényét is idézi, az új élet és a megújulás jelképe, szoros kapcsolatban a fényszimbolikával. Ennek következtében a középkorban a rózsa kozmológiai jelentést is kapott. A sub rosa fogalom titkok és intim szituációk jelképe, ezért titkos társaságok, mint a szabadkőművesség, a rózsakeresztes mozgalom, valamint az alkímia is integrálták. A rózsamisztika másik, képzőművészetileg is izgalmas aspektusa a memento mori, amely az élet mulandóságára emlékeztet. A virág szépsége rövid,hamar elhervad, mégsem a halál gondolatával zárom a rezumét, hiszen a rózsa egyben az újjászületés optimista jelképe is. Bízom benne, hogy a kiállítás alkalmat kínál a rózsaszimbolika mélyebb rétegeiben való elmélyülésre és tovább gondolására egy szeptember esti diskurzus során, relevánsan rozé fröccs mellett, itt a Bakáts téren.” Hollai Krisztina
Szimbólumvadászat Vadász Istvánnal, a Gogol9 Galéria vezetőjével
Egy szellemi kalandra hívunk titeket Vadász Istvánnal, aki hosszú évek óta nemcsak kíséri Hollai művészi tevékenységét, hanem mélyen érti és érzi azt. Nem először szervez kiállítást vagy vezet tárlatot a munkáiról, hiszen kevesen látnak olyan tisztán a kulisszák mögé, mint ő.
Ezúttal a „Nem rozé fröccs” kiállítás szimbólumai kerülnek fókuszba, ahol Vadász vezetésével közösen fejtjük meg az alkotások rejtett jelentéseit. A kiállítótér egy estére szellemi vadászmezővé alakul, ahol együtt követjük a jeleket, és “becserkésszük" a felfedezett szimbólumokat. Bár Vadász jól ismeri Hollai régóta visszatérő motívumait – mint a képeslap, a bagoly vagy a szódásüveg –, ezúttal új jelképek is felbukkannak: az alkímia titokzatos világa, Vénusz női narratívái és a rózsa misztikája. Vajon sikerül az összeset csapdába ejtenünk?
De az igazi zsákmány valójában a szimbólumok megfejtésének kollektív élménye lesz. Csatlakozzatok hozzánk ezen a művészi vadászaton, ahol minden egyes alkotás újabb titkokat tartogat a szemnek és az elmének!
Borító: Bak Vivien Réka
A TEST, A SZELLEM ÉS A POSZTMODERN RÓZSÁI
PÓDIUMBESZÉLGETÉS | FINISSAGE
2024. október 12., szombat 18.00
Helyszín:
Bakáts Bunker Underground Kulturális Tér
1092 Budapest, Bakáts tér 1.
A rózsa újbóli (feminista) feltalálásáról, felforgató vizualitásról, technológiai és szellemi átalakulások metszéspontjairól Vaskó Péter középkorász-irodalmár és Jablonczay Tímea kultúrakutató beszélget Hollai Krisztinával.
Hogyan veszi vissza és transzformálja a nő a férfibeavatások és titkos társaságok női szimbólumát? A sub rosa szubverzióiról való gondolatcserét a rózsaregények, alkimista tanítások és feminista testelméletek inspirálják.